Monday, September 7, 2009

Akhirnya...

Jam menunjukkan pukul 5.30 ptg..kami sekeluarga berangkat pulang ke shah alam.semalam kami pulang ke kampung di melaka hanya untuk jenguk atuk n nenek saya yang sudah uzur...kata ayah "jom la kita balik...raikan wan dan atuk..boleh buka puasa sama2 dengan atuk dan wan"...pada mulanya saya tak nak ikut..banyak kerja yang perlu disiap kan...tapi bila dipujuk oleh ayah...saya turutkan juga...mana la tau..mungkin ini kali terakhir saya jumpa atuk & nenek...kita tak tau sape yang pergi dulu...tak semestinya orang yang tua pergi dulu...mungkin saya ke yang pergi dulu menghadap ilahi..kita tak tahu bila ajal maut kita...semuanya di tangan ALLAH...ALLAH boleh jemput kita pada bila2 masa saja....betul tak?..hmmm...sepanjang perjalanan pulang...mulut saya ringan saja beristighfar, memohon keampunan dari ALLAH...sesampainya kami di rumah...azan maghrib pun mula berkumandang...tandanya...kami semua boleh berbuka puasa...selesai kami berbuka...saya terus mendapatkan hp...lalu melihat di skrin hp..ada sms dari sahabat karib ku...mesejnya berbunyi begini..
 
"Salam Khadijah, yana kat unisel skrg ni, huhu,dtg la cini, khadijah free x?hehe, rindu sgt kat khadijah"
 
Lepas je baca mesej yana, jari ku laju menekan papan kekunci hp..menaip membalas mesej yana..bertanyakan "yana buat apa dekat unisel".....Tak sampai seminit...hp ku berbunyi lagi..yana membalas.
.
"Ada majlis berbuka puasa bersama anak yatim dan ada solat terawih juga...dtg la cini.."
 
Hati ku mula melonjok...mau pergi unisel...jumpa yana...saya meminta izin dari mak...mak ckp...tanya la ayah...aduh....mak macam tak nak bagi pergi....katanya..dah malam...betul juga kata mak...tapi hati ku berkata...nak pergi...nak pergi jumpa yana....saya terus berlari ke kamar ayah...saya masuk ke kamar ayah dengan penuh beradap...mula dengan memberi " salam"....
 
"Salam, ayah....boleh tak jah nak minta izin pergi unisel kejap malam ni."
 
Ayah ku kehairanan...ayah menjawab.
 
" Malam ni?...nak buat apa?"...
 
Pasti ayah risuakan keselamatan anak perempuannya...yela...drive malam2...sorang2 pula tu...Saya menjawab dengan tanda hormat anak terhadap ayah...
 
" Jah nak g jumpa yana, kebetulan yana dtg unisel malam ni, takpe ayah janga risau...jah bawa acha teman"...
 
Ayah ku bila dengar mcm tu...dia terus benarkan dan menasihat suruh hati-hati..

"Terima Kasih Ayah!!!"..
 
.Sekian lama aku tidak berjumpa yana...akhirnya dengan izin ayah dan mak...saya berkesempatan dan berpeluang untuk jumpa yana pada malam ni....segala rindu yang kami simpan...akhirnya terlerai juga...happy sgt!!...yana begitu seronok sekali, bila saya beritahu dia, yang saya nak ke unisel malam ni...nak jumpa dia....walaupun pertemuan kami tak lama...tapi kami berdua cukup happy sekali...masing2 bercerita tentang kehidupan di kampus, cerita pasal pelajaran, dan banyak lagi la...kalau kami berdua duduk bercerita...alamatnya..sampai pagi esok pun tak habis...hehehe...dah macam adik beradik pun...dalam pada duk bercerita...kebetulan jumpa kawan masa diploma...dia pun belajar kat ukm...sama macam yana...jumpa dia...asyik nak gaduh je....kalau sms pun gaduh...kelakar je...macam budak2 pula...tepat jam 9.45 malam...saya minta undur diri untuk pulang..kesian acha ngantuk...lagi pun dah malam sgt....takut juga drive malam2...kami bersalaman dan masing2 berkata2..
  
"ok lah yana, khadijah minta diri dulu...insyaALLAH nanti kita jumpa lagi...nanti raya jemput la datang rumah"

 ....Yana juga tidak ketinggalan...mengajak saya ke UKM...kata Yana...
 "Khadijah dtg la ukm...nanti boleh tidur kat bilik yana."...

Saya jawab dengan berhati2...tak mau la beri harapan n kecewakan Yana...

"InsyaALLAH....tapi lepas khadijah abis Viva Thesis la....hehehe"...

Sebelum saya ke kereta..kami bersalaman sekali lagi serta Yana mengingatkan saya supaya berhati2 drive malam2....
 
Terima Kasih Ayah, Mak benarkan Jah pergi jumpa Yana...Terima Kasih ALLAH mempermudahkan hidup saya....Syukran Katheer..


Saturday, September 5, 2009

Dunia Baru Islam

Masih basah kenangan indah
Zaman cemerlang era gemilang
Ketika Rasul ada di sisi
Para sahabat mentadbir bumi

Zaman nubuwwah era khulafa'
Islam laksana api yang menyala
Menerangi teman dan juga sahabat
Bahang panasnya membakar lawan

Di celah itulah
Kami mengatur langkah
Membina sebuah thoifah

Di sini bara
Tak pernah padam
Digenggam kukuh
Sebuah azam

Ayuhlah bermujahid
Ayuhlah para mujahidah
Kita tinggalkan zaman fitnah
Agar tertegak kalimatullah
Agar terbangun.....
Dunia Baru Islam



P/s: This lyric was taken  from my facebook...This song was dedicated from my sis Naheed...
         Mari kita semua hayati lirik nasyid dari kumpulan The Zikr...... 


Friday, September 4, 2009

Kenapa Aku?

Sering kali..
Aku tertanya-tanya
Kenapa?..kenapa?.dan kenapa?

Owh...itulah manusia..
Tak pernah berpuas hati
Tak pernah bersyukur
Tak pernah merenung kelemahan diri sendiri
Selalu inginkan kemenangan, kebahagian
Tanpa memikirkan orang disekeliling...
 
Fikiranku tak pernah lekang dek soalan.."kenapa aku?"

Kenapa aku?
Kenapa aku yang terlibat dalam hal ini?
Kenapa aku yang dipersalahkan?
Kenapa aku yang sering di permainkan?...
hmmmm....kenapa aku? kenapa aku?
Bukan orang lain...
 
Kadang-kadang aku termenung sendirian..
Memikirkan...
Adakah aku pentingkan diri sendiri?
Adakah aku terlalu inginkan kebahagian?
Aduh!!!...pening!!..bingung!!...kenapa perlu aku memikirkan itu semua...

Aku.....
Hanyalah insan biasa
Hanyalah insan kerdil
Yang kurang mengerti tenang kehidupan, tentang cinta...
Tak sepatutnya aku memeningkan kepala ku memikirkan hal yang remeh-temeh...
....Bagi ku...Allah ada di hatiku...Allah ada menemaniku
Di kala aku sedih, takut, gembira....
Allah itu adil bukan?...Allah lah segala2nya...

So...
Just leave happily
Be your self
Be nice to others
Be a good muslim
Be nice to ALLAH...
InsyaALLAH...ALLAH akan permudahkan hidup kita semua...

Just to remind my self..To think back n reflect what i've done in the past...should i do it again or not?...Better not...=P....Life is just once..just go on with your life..





Tuesday, August 18, 2009

Kelebihan Surah Al-Mulk

Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia menyelamatkan pembaca-pembacanya dari siksa kubur. Sejarah telah membuktikan seperti yang berlaku di zaman Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Ibnu Abbas menceritakan:

"Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam lalu baginda bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka."

Meskipun begitu, Surah Al Mulk juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang lain. Di sini penulis bentangkan sebahagian daripadanya sahaja. Diantaranya:

1. Abu Hurairah meriwayatkan hadis, katanya yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun unutuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk."

2. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur."

3. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya."

4. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur."

5. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.

6. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga."

7. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sebahagian surah-surah yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surah yang mengandungi 30 ayat. Surah itu surah Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga."

8. Ulama berkata: "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk."

9. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Al Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari kena azab. Ia akan bersoal jawab pada hari kiamat di hadapan tuhan kerana menuntut kelepasan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka."

10. Saiyidina 'Ali berkata: "Barangsiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf."

11. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya beberapa rahsia dan kelebihan. Barangsiapa mengamalkannya nescaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk."

12. Saiyidina 'Abdullah bin Abbas berkata: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke pihak kepala, terdengar satu seruan: "Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk."
Begitulah keadaanya bila azab itu pergi ke pihak kaki dan perutnya. Kerana semuanya mengandungi surah Al Mulk."

Monday, August 10, 2009

Tupperware Party - Product & Cooking demo

Salam semua...really sorry...lama sungguh saya tak update blog ni...entri kali ini saya nak cerita serba sedikit aktiviti yang mak saya buat hari ahad yang lepas..actually my mom dah prepare seminggu awal untuk buat Tupperware party...hangat juga sambutan kali ni...ramai juga yang datang ke rumah untuk belajar serba sedikit tentang product tupperware, business plan, cara penggunaan barangan Tupperware, TupperChef n TupperClean..

Majlis bermula seawal pukul 10 pagi lagi..my mom start with explaining about how to use tupperware seal..there is many type of tupperware seal actually..ermmm....after that, they continued to explained about marketing plan...what is the business all about? what is their benefit when become a tupperware member? how to earn some money? n etc..few minutes later they commit with TupperClean demo, which will compare the Tupperware laundry compound with other brand...However, Tupperware laundry compound is much better, good when it compared to the other brands..

Next demo is TupperChef products which will be used the 24cm TupperChef fryer n 18 cm TupperChef saucepan..ermmm...actually this demo was really done on the cooking using this two product...we learn how to cook Fresh Fried Rice, Pizza n Braised Spring Chiken With No Oil & Water..

Maybe we will think how to bake pizza using the Tupperchef fryer...on the stove...not in the oven ok!!!...=)...hmmm???macam mana tu....sure you can't imagine right?...Here u come the picture to prove what I told you before..Wow!!!....its really amazing right????...its quite easy actually...

Pizza base ready to put their topping & ready to bake in TupperChef Fryer


Pizza is already bake...ready to takeout from fryer


Here you come the Pizza....hmmm..delicious right?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Feel like hungry when I see all the picture about pizza...now i want to share the recipe which need to use the TupperChef products...


FRESH FRIED RICE With 24cm TupperChef fryer

Ingredients

10 medium size prawns- devein and diced into 4 pieces
1 brown onion- diced
2 eggs
1 cup mixed frozen vegetable
1 cup freshly diced spring onion
2 tbsps of oil- stor in mini stor n pour
1 1/2 cups of rice- wash & drain properly
1/2 cup of water and add 1 cup chicken stock- mix well
4 cubes of pineapple from can


Cooking Method

1. Heat up the TupperChef Fryer
2. Put in 1 tbsps of oil
3. Crack eggs into pan and scrambled up till light brown. Slide aside
4. Add 1 tbsps of oil, add brown onion. Fry till fragrant.
5. Add prawn
6. Remove onions and prawn and set aside
7. Add mixed vegetables and rice; add water with chicken stock
8. Cover for 5 minutes
9. Then add onions and prawns; add egg and spring onion and diced pineapple
10. Cover for 5 minutes and off fire


# Note: Use low to medium fire only

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

PIZZA bake in 24cm TupperChef Fryer

Ingredients

-Dough-

350gm flour - sifted
200ml warm water
2 tbsp or 11gm of instant yeast
1 tbsp of olive oil
salt

-Topping-

Mozzarella cheese
Topping (Mushroom, pineapple, capsicum, big onions)
100gm tomato puree
oregano herbs
200gm chicken breast meat-diced


Cooking Method

1. Sift flour with Tupperware Sift-N-Stor
2. To make dough- mix sifted flour, yeast, salt, water and oil in Season Serve
3. Knead for 15 minutes until smooth. Leave aside in warm place for 45 minutes for dough to rise
4. Add a pinch of salt and boil chicken breast meat in TupperChef 18cm saucepan for 3 minutes. Drain
5. Divide dough into 2 portions. Roll each of the dough into 1cm thickness to make pizza base
6. Place pizza base on lightly greased TupperChef Fryer
7. Add a pinch of salt and oregano herbs to tomato puree. Mix paste. Spread tomato paste in the dough, followed by topping and finish with mozzarella cheese
8. Bake for 15 minutes using low flame



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

BRAISED SPRING CHICKEN Without Oil & Water
( In Tupper Chef 18 cm saucepan)
Ingredients & Preparation

1 spring chicken -wash, remove excess fats & rub cavity with salts
1 thumb size ginger- cut into 3 pieces - crushed
1 slice of lengkuas - crushed
2 -4 fresh shallots -crushed
1 cinnamon stick
1 star anise (bunga lawang)
1/4 cup of fine sugar
2 tbsp of dark soya sauce

Cooking Method

1. Heat up TupperChef 18 cm saucepan
2. Put in sugar till it turns light golden brown
3. Turn the chicken in the pot to brown the whole chicken
4. Put a piece of ginger, slice of lengkuas and shallot into the chicken cavity
5. Put the rest of the ingredients into the pot
6. Place the breast portion of the chicken down and cover pot with vent close for 20 minutes turning once



SELAMAT MENCUBA!!!


p/s: sila la order Tupper Chef products secepat mungkin ye...hehehe...Any question regarding Tupperware Brands Products or marketing plan..you may contact me or my mom through our email...

me: eija_sweet17@yahoo.co.uk
my mom (Puan Norulhuda): nhniagabina@yahoo.com











Monday, July 27, 2009

Sharing is caring (Recipe)

Here you come the recipe...


Agar-agar Marble


Bahan-bahan:

1 tin susu cair
1 pkt agar-agar
1 1/4 cawan gula
3 gelas air
3 biji telur
Pewarna hijau, merah & coklat
Sedikit esen vanilla
2 sudu mentega / marjerin


Cara2nya:

1. Masak agar2 bersama 3 gelas air
2. Pukul telur bersama gula hingga kembang'
3. Masukkan susu cair & esen vanilla kedalm telur. Pukul.
4. Tapis agar2 kedalam adunan yang dipukul.
5. Masak serta kacau atas api kecil hingga mendidih.
6. Bahagi kepada 4 bahagaian. Warnakan 3 bahagian.
7. Sudukan ke dalam acuan bergilir-gilir hingga habis.
8. Sejukkan agar2 di dalam peti sejuk.


*******************************************************************************

Apam Moden

Bahan-Bahannya:

1/2 cawan gula (hangitkan) + 2 gelas santan
2 biji telur (di pukul dgn 1 gelas gula)
2 gelas gandum + 1 sudu teh bicarbonate soda

Cara2nya:

1. Masukkan santan yang telah di gaul bersama gula yang telah dihangitkan tdi dan gandum secara bergilir-gilir ke dalam telur yang telah di pukul.
2. kacau sehingga sebati. kemudian tuang ke dalam acuan dan akhir sekali kukus adunan apam tersebut sehingga betul2 masak.
3. Apam moden siap untuk dimakan. boleh makan dengan kelapa.

*Santan boleh di gantikan dengan susu cair- tak perlu dimasak.



P/s: To Auntie Mira..ni resepi apam yang mak cakap semalam.....Mudah je nak buat apam nie...sedap!!!..=)

******************************************************************************

Apung Kukus


Bahan-bahan:

3 biji telur ayam
2 cawan gandum cempaka (rasanya tepung naik sendiri)
1 cawan gula
1/2 cawan air
sedikit esen ros


Cara2nya:

Pukul gula dengan telur sehingga putih. Kemudian masukkan air sedikit-sedikit. Gaul hingga betul2 naik. Masukkan gandum. Gaul hingga sebati. Kukus serta merta.

* jangan pukul adunan dengan mesin mixer (nanti kuih tak naik)



******************************************************************************

Puding Roti


Bahan A

600gm roti (prefer kulit roti)
1 tin susu cair
3 tin air panas
1 sudu besar marjerin
1 sudu teh esen pisang
Raisin (optional)


Bahan B

7 biji telur ayam
280 gm gula


Cara2 nya:

1. Campur kan kesemua bahan A dalam satu mangkuk.Biarkan roti kembang dan hancurkan roti
tadi dengan sudu. Jangan terlalu hancur.
2. Campurkan Bahan B dalam mangkuk yang berbeza. mesinkan telur & gula tadi sehingga
kembang...
3. Kemudian masuk kan bahan B kedalam bahan A..kacau sebati.
4. Ambil Loyang berukuran 9"x 9"..Lenserkan sedekit marjerin.Biar semua bahagian loyang rata
dengan marjerin. Taburkan sedikit tepung gandum dalam loyang tersebut..biarkan ia rata.
5. Kemudian tuangkan bancuhan puding roti tadi ke dalam loyang. Taburkan raisin keatas bancuhan puding roti (jika suka) sebagai hiasan.
6. Panaskan ketuhar selama 5 minit..Selepas itu bakar la puding roti sampai masak selama 1 jam pada suhu 170 darjah.



*******************************************************************************

Spaggetti Bolognese (resepi untuk 50 - 60 org)


5 pkt Spaggetti

Bahan untuk Kuah:

2 kg mince meet (4x 500 gm ramly mince meet)
6 - 7 biji bawang besar ( di cincang halus)
1 labu bawang putih (di cincang halus)
4 tin tomoto puree
2 tin cendawan butang
1 pokok cellary
1 pkt lobak merah ( 5- 6 batang)
6 biji tomato biji
125 gm ceddar cheese
1 camca teh mix herb
1 camca teh oregano
1 camca teh serbuk lada hitam
Garam secekup rasa
Sedikit gula
1 jug air (ikut kepekatan yang disukai)
1 senduk marjerin untuk menumis (boleh campur dengan minyak)


Cara2 nya:

1. Kisar kesemua cellary, carrot dan tomato biji hingga betul-betul hancur.
2. Ketepikan bahan kisar tadi. hiris nipis cendawan butang dan ketepikan.
3. Panaskan periuk. cairkan marjerin. kemudian tumiskan bawang putih hingga naik bau dan di ikuti bawang besar yang dicincang. bawang besar hanya perlu di saute.
4. Selepa bawang sudah lecur, boleh la tuang kesemua bahan kisar bersama tomoto puree tadi ke dalam periuk. Di ikuti mince meet. Pastikan mince meet tidak berketul-ketul. Kacau.
5. Masukkan mix herb, oregano dan serbuk lada hitam tadi. Biarkan mince meet masak sehingga kuah mendidih. Kacau lagi agar tidak berkerak.
6. Kemudian, boleh la masukkan cendawan butang yang telah di hiris kedalam kuah. Masukkan garam serta gula secukup rasa.
7. Tuangkan air ikut kepekatan kuah yang di sukai.
8. Akhir sekali, baru lah masukkan cheese yang telah di potong kecil2. Biarkan cheese cair dengan sendiri. Kacau kuah sentiasa untuk elak berkerak. Didihkan kuah sehingga betul2 masak.
9. Rebus spaggetti hingga masak.
!0. Spaggetti dan kuah bolognese siap untuk di hidang.




p/s: Naufa, Kak cik minta maaf ek..kak cik tak reti nak kurangkan amount ingredient untuk periuk kecil. kak cik dah biasa masak ikut resepi ni...nanti naufa agak2 je la ek..=P...



*******************************************************************************

Acar Ayam

Bahan-bahan

1/2 ekor ayam (basuh bersih)
1/2 senduk cuka
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
6 biji cili kering
Sedikit kunyit
Garam secukup rasa
Air Secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara2 nya:

1. Tumbuk halus @ kisar kesemua bawang merah, bawang putih dan cili kering.
2. Panaskan minyak. Tumiskan semua bahan kisar tadi sehingga wangi.
3. Kemudian masukkan ayam serta cuka dan garam secukp rasa. Tuangkan air secukupnya untuk dijadikan kuah. Biarkan kuah mendidih sehinga ayam benar-benar masak.
4. Acar ayam siap untuk di hidang..





SELAMAT MENCUBA!!!

Sunday, July 26, 2009

Request from my sister...

Salam alaik...

What am I going to write?

....Actually my sister Naufa was request me to put a recipe in my blog..so that easy for her to refer to recipe that she or her friends wants to use for their cooking..InsyaAllah I'll try my best to share a few recipe with you all in my next post...Please remind me if I forget to do so..(Att: To Naufa) =)...