RSS

Monday, September 7, 2009

Akhirnya...

Jam menunjukkan pukul 5.30 ptg..kami sekeluarga berangkat pulang ke shah alam.semalam kami pulang ke kampung di melaka hanya untuk jenguk atuk n nenek saya yang sudah uzur...kata ayah "jom la kita balik...raikan wan dan atuk..boleh buka puasa sama2 dengan atuk dan wan"...pada mulanya saya tak nak ikut..banyak kerja yang perlu disiap kan...tapi bila dipujuk oleh ayah...saya turutkan juga...mana la tau..mungkin ini kali terakhir saya jumpa atuk & nenek...kita tak tau sape yang pergi dulu...tak semestinya orang yang tua pergi dulu...mungkin saya ke yang pergi dulu menghadap ilahi..kita tak tahu bila ajal maut kita...semuanya di tangan ALLAH...ALLAH boleh jemput kita pada bila2 masa saja....betul tak?..hmmm...sepanjang perjalanan pulang...mulut saya ringan saja beristighfar, memohon keampunan dari ALLAH...sesampainya kami di rumah...azan maghrib pun mula berkumandang...tandanya...kami semua boleh berbuka puasa...selesai kami berbuka...saya terus mendapatkan hp...lalu melihat di skrin hp..ada sms dari sahabat karib ku...mesejnya berbunyi begini..
 
"Salam Khadijah, yana kat unisel skrg ni, huhu,dtg la cini, khadijah free x?hehe, rindu sgt kat khadijah"
 
Lepas je baca mesej yana, jari ku laju menekan papan kekunci hp..menaip membalas mesej yana..bertanyakan "yana buat apa dekat unisel".....Tak sampai seminit...hp ku berbunyi lagi..yana membalas.
.
"Ada majlis berbuka puasa bersama anak yatim dan ada solat terawih juga...dtg la cini.."
 
Hati ku mula melonjok...mau pergi unisel...jumpa yana...saya meminta izin dari mak...mak ckp...tanya la ayah...aduh....mak macam tak nak bagi pergi....katanya..dah malam...betul juga kata mak...tapi hati ku berkata...nak pergi...nak pergi jumpa yana....saya terus berlari ke kamar ayah...saya masuk ke kamar ayah dengan penuh beradap...mula dengan memberi " salam"....
 
"Salam, ayah....boleh tak jah nak minta izin pergi unisel kejap malam ni."
 
Ayah ku kehairanan...ayah menjawab.
 
" Malam ni?...nak buat apa?"...
 
Pasti ayah risuakan keselamatan anak perempuannya...yela...drive malam2...sorang2 pula tu...Saya menjawab dengan tanda hormat anak terhadap ayah...
 
" Jah nak g jumpa yana, kebetulan yana dtg unisel malam ni, takpe ayah janga risau...jah bawa acha teman"...
 
Ayah ku bila dengar mcm tu...dia terus benarkan dan menasihat suruh hati-hati..

"Terima Kasih Ayah!!!"..
 
.Sekian lama aku tidak berjumpa yana...akhirnya dengan izin ayah dan mak...saya berkesempatan dan berpeluang untuk jumpa yana pada malam ni....segala rindu yang kami simpan...akhirnya terlerai juga...happy sgt!!...yana begitu seronok sekali, bila saya beritahu dia, yang saya nak ke unisel malam ni...nak jumpa dia....walaupun pertemuan kami tak lama...tapi kami berdua cukup happy sekali...masing2 bercerita tentang kehidupan di kampus, cerita pasal pelajaran, dan banyak lagi la...kalau kami berdua duduk bercerita...alamatnya..sampai pagi esok pun tak habis...hehehe...dah macam adik beradik pun...dalam pada duk bercerita...kebetulan jumpa kawan masa diploma...dia pun belajar kat ukm...sama macam yana...jumpa dia...asyik nak gaduh je....kalau sms pun gaduh...kelakar je...macam budak2 pula...tepat jam 9.45 malam...saya minta undur diri untuk pulang..kesian acha ngantuk...lagi pun dah malam sgt....takut juga drive malam2...kami bersalaman dan masing2 berkata2..
  
"ok lah yana, khadijah minta diri dulu...insyaALLAH nanti kita jumpa lagi...nanti raya jemput la datang rumah"

 ....Yana juga tidak ketinggalan...mengajak saya ke UKM...kata Yana...
 "Khadijah dtg la ukm...nanti boleh tidur kat bilik yana."...

Saya jawab dengan berhati2...tak mau la beri harapan n kecewakan Yana...

"InsyaALLAH....tapi lepas khadijah abis Viva Thesis la....hehehe"...

Sebelum saya ke kereta..kami bersalaman sekali lagi serta Yana mengingatkan saya supaya berhati2 drive malam2....
 
Terima Kasih Ayah, Mak benarkan Jah pergi jumpa Yana...Terima Kasih ALLAH mempermudahkan hidup saya....Syukran Katheer..


Saturday, September 5, 2009

Dunia Baru Islam

Masih basah kenangan indah
Zaman cemerlang era gemilang
Ketika Rasul ada di sisi
Para sahabat mentadbir bumi

Zaman nubuwwah era khulafa'
Islam laksana api yang menyala
Menerangi teman dan juga sahabat
Bahang panasnya membakar lawan

Di celah itulah
Kami mengatur langkah
Membina sebuah thoifah

Di sini bara
Tak pernah padam
Digenggam kukuh
Sebuah azam

Ayuhlah bermujahid
Ayuhlah para mujahidah
Kita tinggalkan zaman fitnah
Agar tertegak kalimatullah
Agar terbangun.....
Dunia Baru Islam



P/s: This lyric was taken  from my facebook...This song was dedicated from my sis Naheed...
         Mari kita semua hayati lirik nasyid dari kumpulan The Zikr...... 


Friday, September 4, 2009

Kenapa Aku?

Sering kali..
Aku tertanya-tanya
Kenapa?..kenapa?.dan kenapa?

Owh...itulah manusia..
Tak pernah berpuas hati
Tak pernah bersyukur
Tak pernah merenung kelemahan diri sendiri
Selalu inginkan kemenangan, kebahagian
Tanpa memikirkan orang disekeliling...
 
Fikiranku tak pernah lekang dek soalan.."kenapa aku?"

Kenapa aku?
Kenapa aku yang terlibat dalam hal ini?
Kenapa aku yang dipersalahkan?
Kenapa aku yang sering di permainkan?...
hmmmm....kenapa aku? kenapa aku?
Bukan orang lain...
 
Kadang-kadang aku termenung sendirian..
Memikirkan...
Adakah aku pentingkan diri sendiri?
Adakah aku terlalu inginkan kebahagian?
Aduh!!!...pening!!..bingung!!...kenapa perlu aku memikirkan itu semua...

Aku.....
Hanyalah insan biasa
Hanyalah insan kerdil
Yang kurang mengerti tenang kehidupan, tentang cinta...
Tak sepatutnya aku memeningkan kepala ku memikirkan hal yang remeh-temeh...
....Bagi ku...Allah ada di hatiku...Allah ada menemaniku
Di kala aku sedih, takut, gembira....
Allah itu adil bukan?...Allah lah segala2nya...

So...
Just leave happily
Be your self
Be nice to others
Be a good muslim
Be nice to ALLAH...
InsyaALLAH...ALLAH akan permudahkan hidup kita semua...

Just to remind my self..To think back n reflect what i've done in the past...should i do it again or not?...Better not...=P....Life is just once..just go on with your life..