RSS

Saturday, December 5, 2009

Dissapointed.....

Alhamdulillah....hari ni...saya berasa lega sedikit...demam sudah mula kebah...selsema pun sudah beransur baik...Alhamdulillah...syukur pada ALLAH..diri ku masih bernyawa dan boleh bergerak kesana kemari...masih boleh makan...melihat...mendengar...Terima kasih yang tak terhingga pada ALLAH...

However....really feel cheated and dissapointed today....I feel like crying....but In my heart I still have ALLAH to count on...
Why can't just be honest.....is it difficult to be honest...say honest thing to me or other people...

 I just wanna ask one question....

Susah sgt ke nak cakap jujur?

Fikirlah.....

Kalau cakap jujur.. ada orang marah ke?...
berdosa ke kalau cakap jujur?..
kenapa perlu nak tipu walau sebesar zarah?....
Ingat kalau tipu tu....Allah tak tahu ke?
Dimana kejujuran?

hmmmmm.....
Really feel dissapointed......I think tak perlu la nak cerita apa yang berlaku.....But here I just wanna stress about Honest (Kejujuran)....Apa2 pun biarlah kejujuran tu yang menjadi utama dalam kehidupan seharian kita...Tak susah pun....Tak perlukan duit..Tak perlukan tenaga pun...

I just want ....
Please tell me the truth..
Please tell me honestly.....
Tak marah pun....

INGAT TAU..!!!!!!!......

Apa yang kita buat atas dunia ni...semua ALLAH tahu....DIA boleh lihat, boleh dengar apa yang kita buat atau cakap...
So Beware...Semua perbuatan kita akan di catit oleh Malaikat ...dan segala perbuatan kita akan di balas di dunia lagi....kalau baik di balas baik...kalau jahat..akan mendapat hukuman..

Rasanya tak salah disisi agama kalau bersikap jujur, bercakap jujur.....Allah lagi menggalakkan hambaNya becakap jujur...

Memperoleh Kebahagian


Orang yang ingin hidup bahagia, perlu menjaga empat perkara: 
1. teguh menjaga kehormatan
2. redha menerima apa yang sedikit
3. berbuat kebaikan setiap hari
4. memelihara lidah dari perkataan keji 


Kita akan merasa bahagia apabila orang berasa senang dengan kita dan mencintai diri kita seperti mencintai dirinya sendiri. 
Marah menyebabkan separuh keintelektualan hilang berganti dengan tindakan-tindakan meluru,bodoh dan tidak munasabah.
Esok belum tentu matahari masih mencerah merah, entah-entah sudah padam di kelopak mata kita..
Hidup adalah akar yang menjalar, menjelajah kesegenap destinasi, walau payah walau sukar walau yang datang hanyalah setitis air jernih yang bakal menyinari hidup sesingkat cuma .  
Dunia ibarat laut, semakin banyak diminum, semakin haus


Renung-renungkan dan selamat beramal...




Friday, December 4, 2009

Getting Worse...(T_T)

I dont have any idea to write actually....
I hate flu...I always pray for good health...
..Start sneezing...non stop...
arghhhh...flu...flu...
hope not H1N1....hahaha...

my sister always run away from me...
Now.., it's getting worse...
Got a bit temperature..luckily not high temperature...
ouch....what a bad day I had...
(T_T)...

Study mood has been flew away from me...
what am I gonna do rite now...
Study?...ermmm
Sleeping?...or...
what else?...

Nak tido....tak selesa...
Study pula....dah takde mood dengan demam selsema
yang semakin teruk....

Macam mana nie?????..IT'S GETTING WORSE!!!!

(T_T)


Sunday, November 29, 2009

Exam mood Vs Spaghetti Bolognese....

Salam...I just wanna share this picture about Spaghetti Bolognese....cook by me...I cook this yummmmy food actually with exam mood....really tired... standing 4 hours at the stove to make sure the "Kuah bolognese"  betul-betul masak....but I feel satisfied..


Delicious.....yummmmyy...



 First time i cook on my own...without anyone helping me....from start preparation until cook....I do it my self....now...Taddaaa!!!!.. .my Spagghetti Bolognese



already ate for lunch time...just me & my brother.....

berbaloi-baloi....hehe....dah macam iklan celcom blue pla...



Tuesday, November 24, 2009

Home Made Banana Cake

Banan Cake with Chocolate Rice...taaaadaaa..



Still in oven...











 Already bake....but still in loyang....really hot...just come out from oven...
YuMmmmmmmyyyyy.....


 Taaaadaaaa.!!!!....Here you come my home made Banana Cake...


Siapa nak rasa...mai la datang rumah....sedap!!!....we already ate quater of this banana cake...

Jangan Marah haaaa...hehehe



Saturday, November 21, 2009

Suruhlah Anak Bersembahyang

Suruhlah anak-anakmu bersembahyang
Se dari umurnya tujuh tahun
Bimbing mereka lakukan kebaikkan
Hidup dan mati kerana Tuhan

Sembahyang itu tiang agama
Ia mesti dilaksana
Kerana ia Rukun Islam
Tidak boleh diabaikan

Fardhu sembahyang 5 waktu
Tidak boleh ditunda
Siang dan malam
Sudahlah tentu di mana saja kita berada

Anak-anak itu amanah Allah
Didik mereka dengan kasih sayang
Setiap amanah akan ditanya
Bagaimanakah kita menguruskannya

Mereka umpama kain putih
Jangan tersalah mewarnanya
Ingat kembali madah terpilih
Lenturlah buluh dari rebungnya

Awal agama mengenal Allah
Tuhan Yang Maha Pencipta
Dialah Tuhan yang wajib disembah
Dialah Tuhan tempat meminta



Sumber: http://www.liriklagu.com/liriklagu_ei/Huda_SuruhlahAnakB.html

Final Exam......Kejayaan!!!

Cepatnya masa berlalu...sudah hampir ke penghujung tahun2009...pejam celik-pejam celik saya dah masuk tahun akhir...rasa macam baru semalam je daftar untuk semester 1/2009/2010...semester ni agak sibuk juga...dengan thesis, final year project...hmmm..entah la....semuanya terbengkalai...disebabkan lab report, assignment yang tak pernah putus2 saya terima....

Harini...rasa lege sedikit...Alhamdulillah semua lab report, assignment semua sudah siap dan sudah hantar kepada pensyarah....sekarang boleh la saya tumpukan perhatian untuk final exam yang semakin dekat...seminggu je lagi tinggal untuk saya mengulangkaji pelajaran...sempat ke habis semua chapter?....nak raya haji lagi?....macam mana nie?...thesis lagi tak buat?aduuuuhhhh.......

Wahhhh!!!FINAL EXAM????dengar je Final exam...hatiku mula takut, gementar...takut tak dapat jawab dengan baik...takut result teruk...biasa la...tu semua perasaan serta emosi setiap pelajar yang akan menduduki peperiksaan akhir...betul tak???

Sama juga macam adik2 yang menduduki SPM tahun ni...pasti mereka semua akan berasa gementar, takut untuk menjawab kertas peperiksaan...cakap2 juga...tapi ulang kaji matapelajaran jangan pula tak buat...atleast if we read notes, we do revision.and the important thing...jangan berhenti berdoa.mohon ALLAH permudahkan segalanya....insyaALLAH kita boleh jawab soalan dengan baik....tapi cuba fikir...if we just pray without study serta usaha...tak boleh juga jawab...Kejayaan akan diraih atas seberapa banyak kita berusaha dan berdoa pada ALLAH...





Life is Test,

Islam is Best,
Solat is Must,
Akhirat is for the rest,
World is only dust...
If QURAN is in Chest...
Nothing need next...
Obey ALLAH first...
SUCCESS will be next....


p/s: RENUNG-RENUNG KAN kata-kata diatas..

Friday, November 20, 2009

Nikah..

What am i going to wright here actually..

Nikah?siapa yang nikah?

Nak dijadikan cerita...Suddenly today i got an sms from my form 5 classmate..
smsnya berbunyi

"Assalamualaikum khadijah..kita nak minta alamat rumah awk...kita nak anta kad kawen..bulan12 ni kita kawin"...

lepas je baca msg tu...saya mula tertanya-tanya siapakah gerangan yang menghantar sms nie...siapa yang kawin....fikiranku mula berteka-teki.....yang terlintas difikiran saya...adalah Aimi Aqilah (kawan masa diploma)...tp hati saya masih tak puas hati....says terus membalas sms tadi......

"Salam..siapa nie?"

Tak sampai beberapa minit, telefon bimbit ku vibrate.....sms diterima....saya terus membuka inbox message...smsnya berbunyi

"Aina Mardhiyyah"....

Akhirnya teka-teki yang bermain dikotak fikiranku sudah terjawab...wah!!!!...masih ingat lagi Aina dekat saya....sebenarnya kami sudah lama tak berhubung...apatah lagi nak berjumpa...rasanya hampir setahun kami tak berhubng...dengan kawan2 lain jauh sekali...hmmm....mujur la Aina masih ada menyimpan nombor telefon bimbit saya...Betapa happynya saya hari ni...dapat berita my school friend will get married soon...lepas sorang2 kawan2 bertunang...then get married..

I will find my time to go to Aina's wedding ceremony....at first I was shocked...can't believed it.....but when come across my mind...I remembered that ihsan (also my schoolmate) has told me about Aina's engagement last few month...macam mana boleh lupa....aduh..

By the way..."TAHNIAH AINA.....SELAMAT PENGANTIN BARU....semoga bahagia hingga akhir hayat"..( Dedicated to my friend AINA MARDHIYYAH)

huhuhu...sedih pun ada....saya tiba2 rasa hiba...sedih...hatiku mula berkira2...bilakah giliran saya pula.
..Tapi saya tau ALLAH itu adil...mungkin jodoh saya bukan sekarang...jodoh pertemuankan ditangan ALLAH....ALLAH yang tentukan jodoh seseorang....kita perlu berdoa...buat solat istikharah...apa dari ALLAH adalah yang paling terbaik..yang penting jangan berhenti berdoa...mohon yang terbaik untuk diri kita...biarlah jodoh saya...ALLAH yang hantar....insyaALLAH...amin....

Di sini..saya inging berkongsi hadith2 berkaitan dengan nikah....

"Nikah itu adalah sunnahku, maka sesiapa yang benci sunnahku maka sesungguhnya dia bukan dari golonganku..." (Riwayat Ibnu Majah)

Prophet Muhammad (S) said:


"...and he who refuses to accept an invitation to a marriage feast, verily disobeys Allah and His Prophet". (Ahmad & Abu Dawood)













Tuesday, November 17, 2009

Baca lah!

SALAM......

Bagi sahabat2 yang ingin mendirikan rumah tangga...saya syorkan anta semua baca kedua2 buku ini...sy sudah baca "Aku Terima Nikahnya"...Buku ini banyak memberi motivasi serta memceritakan erti sebuah perkahwinan menurut islam..bukan mengikut hawa nafsu...contoh segelintir org...bila tanya sebab kenapa nak kahwin?jawapannya...nak elak dri terjebak dengan maksiat, zina, dan apa sahaja yg hukumnya haram....NO!!!!sepatutnya bukan itu alasan untuk satu2 pasangan untuk mendirikan rumah tangga..setiap insan yang hendak mendirikan rumah tangga perlu fikir tanggung jawab sebagai seorang suami atau isteri. perlu juga fikir family pasangan...maksud berkahwin...bukan berkahwin dengan pasangan kita sahaja...malah kita akan berkahwin dengan seluruh ahli keluaraga pasangan kita....betul kan?...sy rasa tak perlu la saya cerita panjang2 disini...saya harap anta semua dpt membeli dan membaca buku ini...ambil lah semua nasihat yang berguna untuk dijadikan pedoman hidup n untuk mendirikan rumah tangga....

Yang baik itu datangnya dari ALLAH S.W.T...dan yang buruk itu datangnya dari diri sendiri..

Semoga ALLAH memberi petunjuk untuk Hamba MU yang lemah ini....Jadikan lah kami sebaik2 umat manusia di dunia mahupun di Akhirat...Jauhkan lah kami semua dari segala kemungkaran, serta dekatkan lah kami kepada ENGKAU YA ALLAH.....Amin....












Thursday, November 12, 2009

Diriku dalam koma..

Salam...hampir sebulan page ni tdak diupdate...saya m.maaf banyak2 atas tak konsistennya mengupdate blog ini...alasan yang sering diberi..."..terlalu sibuk dengan kuliah, assignment, lab report...tambah lagi dengan thesis serta Final Year Project yang ntah kemana...hmmmmm."DIRIKU DALAM KOMA..."

.....hmmmm...sesibuk mana sekalipun diri ini.. tuntutan  ALLAH tak pernah terabai...Alhamdulillah...semoga ALLAH mempermudah kan segala urusan hidup ini serta menguatkan diri ini untuk terus mentaati DIA...ALLAH la segala2nya dalam hidup hamba2nya yang sentiasa mengingati nya tak kira dalam situasi duka atau pun suka...

Sebagai contoh, segelintir manusia hari ini...ingat ALLAH...bila ditimpa musibah, bila sakit, bila takde arah tujuan....kenapa begitu?.Nauzubillah....tak seharusnya kita sebegitu...sepatutnya...kita senang ke, kaya ke, sihat ke atau pun gembira., sakit, ditimpa musibah....ALLAH mestilah di hati kita...ALLAH sepatutnya berada di RANKING yg PERTAMA.........Jangan sekali2 kita mengabaikan tanggungjawab kita sebagai Hamba ALLAH....Buat la apa yang disusruh..tinggalkan la apa yang dilarang...InsyaALLAH hidup kita akan mendapat barakah ALLAH....amin...!!





p/s: peringatan untuk diri ku dalam koma




Monday, September 7, 2009

Akhirnya...

Jam menunjukkan pukul 5.30 ptg..kami sekeluarga berangkat pulang ke shah alam.semalam kami pulang ke kampung di melaka hanya untuk jenguk atuk n nenek saya yang sudah uzur...kata ayah "jom la kita balik...raikan wan dan atuk..boleh buka puasa sama2 dengan atuk dan wan"...pada mulanya saya tak nak ikut..banyak kerja yang perlu disiap kan...tapi bila dipujuk oleh ayah...saya turutkan juga...mana la tau..mungkin ini kali terakhir saya jumpa atuk & nenek...kita tak tau sape yang pergi dulu...tak semestinya orang yang tua pergi dulu...mungkin saya ke yang pergi dulu menghadap ilahi..kita tak tahu bila ajal maut kita...semuanya di tangan ALLAH...ALLAH boleh jemput kita pada bila2 masa saja....betul tak?..hmmm...sepanjang perjalanan pulang...mulut saya ringan saja beristighfar, memohon keampunan dari ALLAH...sesampainya kami di rumah...azan maghrib pun mula berkumandang...tandanya...kami semua boleh berbuka puasa...selesai kami berbuka...saya terus mendapatkan hp...lalu melihat di skrin hp..ada sms dari sahabat karib ku...mesejnya berbunyi begini..
 
"Salam Khadijah, yana kat unisel skrg ni, huhu,dtg la cini, khadijah free x?hehe, rindu sgt kat khadijah"
 
Lepas je baca mesej yana, jari ku laju menekan papan kekunci hp..menaip membalas mesej yana..bertanyakan "yana buat apa dekat unisel".....Tak sampai seminit...hp ku berbunyi lagi..yana membalas.
.
"Ada majlis berbuka puasa bersama anak yatim dan ada solat terawih juga...dtg la cini.."
 
Hati ku mula melonjok...mau pergi unisel...jumpa yana...saya meminta izin dari mak...mak ckp...tanya la ayah...aduh....mak macam tak nak bagi pergi....katanya..dah malam...betul juga kata mak...tapi hati ku berkata...nak pergi...nak pergi jumpa yana....saya terus berlari ke kamar ayah...saya masuk ke kamar ayah dengan penuh beradap...mula dengan memberi " salam"....
 
"Salam, ayah....boleh tak jah nak minta izin pergi unisel kejap malam ni."
 
Ayah ku kehairanan...ayah menjawab.
 
" Malam ni?...nak buat apa?"...
 
Pasti ayah risuakan keselamatan anak perempuannya...yela...drive malam2...sorang2 pula tu...Saya menjawab dengan tanda hormat anak terhadap ayah...
 
" Jah nak g jumpa yana, kebetulan yana dtg unisel malam ni, takpe ayah janga risau...jah bawa acha teman"...
 
Ayah ku bila dengar mcm tu...dia terus benarkan dan menasihat suruh hati-hati..

"Terima Kasih Ayah!!!"..
 
.Sekian lama aku tidak berjumpa yana...akhirnya dengan izin ayah dan mak...saya berkesempatan dan berpeluang untuk jumpa yana pada malam ni....segala rindu yang kami simpan...akhirnya terlerai juga...happy sgt!!...yana begitu seronok sekali, bila saya beritahu dia, yang saya nak ke unisel malam ni...nak jumpa dia....walaupun pertemuan kami tak lama...tapi kami berdua cukup happy sekali...masing2 bercerita tentang kehidupan di kampus, cerita pasal pelajaran, dan banyak lagi la...kalau kami berdua duduk bercerita...alamatnya..sampai pagi esok pun tak habis...hehehe...dah macam adik beradik pun...dalam pada duk bercerita...kebetulan jumpa kawan masa diploma...dia pun belajar kat ukm...sama macam yana...jumpa dia...asyik nak gaduh je....kalau sms pun gaduh...kelakar je...macam budak2 pula...tepat jam 9.45 malam...saya minta undur diri untuk pulang..kesian acha ngantuk...lagi pun dah malam sgt....takut juga drive malam2...kami bersalaman dan masing2 berkata2..
  
"ok lah yana, khadijah minta diri dulu...insyaALLAH nanti kita jumpa lagi...nanti raya jemput la datang rumah"

 ....Yana juga tidak ketinggalan...mengajak saya ke UKM...kata Yana...
 "Khadijah dtg la ukm...nanti boleh tidur kat bilik yana."...

Saya jawab dengan berhati2...tak mau la beri harapan n kecewakan Yana...

"InsyaALLAH....tapi lepas khadijah abis Viva Thesis la....hehehe"...

Sebelum saya ke kereta..kami bersalaman sekali lagi serta Yana mengingatkan saya supaya berhati2 drive malam2....
 
Terima Kasih Ayah, Mak benarkan Jah pergi jumpa Yana...Terima Kasih ALLAH mempermudahkan hidup saya....Syukran Katheer..


Saturday, September 5, 2009

Dunia Baru Islam

Masih basah kenangan indah
Zaman cemerlang era gemilang
Ketika Rasul ada di sisi
Para sahabat mentadbir bumi

Zaman nubuwwah era khulafa'
Islam laksana api yang menyala
Menerangi teman dan juga sahabat
Bahang panasnya membakar lawan

Di celah itulah
Kami mengatur langkah
Membina sebuah thoifah

Di sini bara
Tak pernah padam
Digenggam kukuh
Sebuah azam

Ayuhlah bermujahid
Ayuhlah para mujahidah
Kita tinggalkan zaman fitnah
Agar tertegak kalimatullah
Agar terbangun.....
Dunia Baru Islam



P/s: This lyric was taken  from my facebook...This song was dedicated from my sis Naheed...
         Mari kita semua hayati lirik nasyid dari kumpulan The Zikr...... 


Friday, September 4, 2009

Kenapa Aku?

Sering kali..
Aku tertanya-tanya
Kenapa?..kenapa?.dan kenapa?

Owh...itulah manusia..
Tak pernah berpuas hati
Tak pernah bersyukur
Tak pernah merenung kelemahan diri sendiri
Selalu inginkan kemenangan, kebahagian
Tanpa memikirkan orang disekeliling...
 
Fikiranku tak pernah lekang dek soalan.."kenapa aku?"

Kenapa aku?
Kenapa aku yang terlibat dalam hal ini?
Kenapa aku yang dipersalahkan?
Kenapa aku yang sering di permainkan?...
hmmmm....kenapa aku? kenapa aku?
Bukan orang lain...
 
Kadang-kadang aku termenung sendirian..
Memikirkan...
Adakah aku pentingkan diri sendiri?
Adakah aku terlalu inginkan kebahagian?
Aduh!!!...pening!!..bingung!!...kenapa perlu aku memikirkan itu semua...

Aku.....
Hanyalah insan biasa
Hanyalah insan kerdil
Yang kurang mengerti tenang kehidupan, tentang cinta...
Tak sepatutnya aku memeningkan kepala ku memikirkan hal yang remeh-temeh...
....Bagi ku...Allah ada di hatiku...Allah ada menemaniku
Di kala aku sedih, takut, gembira....
Allah itu adil bukan?...Allah lah segala2nya...

So...
Just leave happily
Be your self
Be nice to others
Be a good muslim
Be nice to ALLAH...
InsyaALLAH...ALLAH akan permudahkan hidup kita semua...

Just to remind my self..To think back n reflect what i've done in the past...should i do it again or not?...Better not...=P....Life is just once..just go on with your life..





Tuesday, August 18, 2009

Kelebihan Surah Al-Mulk

Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia menyelamatkan pembaca-pembacanya dari siksa kubur. Sejarah telah membuktikan seperti yang berlaku di zaman Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Ibnu Abbas menceritakan:

"Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam lalu baginda bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka."

Meskipun begitu, Surah Al Mulk juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang lain. Di sini penulis bentangkan sebahagian daripadanya sahaja. Diantaranya:

1. Abu Hurairah meriwayatkan hadis, katanya yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun unutuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk."

2. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur."

3. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya."

4. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur."

5. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.

6. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga."

7. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sebahagian surah-surah yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surah yang mengandungi 30 ayat. Surah itu surah Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga."

8. Ulama berkata: "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk."

9. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Al Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari kena azab. Ia akan bersoal jawab pada hari kiamat di hadapan tuhan kerana menuntut kelepasan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka."

10. Saiyidina 'Ali berkata: "Barangsiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf."

11. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya beberapa rahsia dan kelebihan. Barangsiapa mengamalkannya nescaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk."

12. Saiyidina 'Abdullah bin Abbas berkata: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke pihak kepala, terdengar satu seruan: "Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk."
Begitulah keadaanya bila azab itu pergi ke pihak kaki dan perutnya. Kerana semuanya mengandungi surah Al Mulk."

Monday, August 10, 2009

Tupperware Party - Product & Cooking demo

Salam semua...really sorry...lama sungguh saya tak update blog ni...entri kali ini saya nak cerita serba sedikit aktiviti yang mak saya buat hari ahad yang lepas..actually my mom dah prepare seminggu awal untuk buat Tupperware party...hangat juga sambutan kali ni...ramai juga yang datang ke rumah untuk belajar serba sedikit tentang product tupperware, business plan, cara penggunaan barangan Tupperware, TupperChef n TupperClean..

Majlis bermula seawal pukul 10 pagi lagi..my mom start with explaining about how to use tupperware seal..there is many type of tupperware seal actually..ermmm....after that, they continued to explained about marketing plan...what is the business all about? what is their benefit when become a tupperware member? how to earn some money? n etc..few minutes later they commit with TupperClean demo, which will compare the Tupperware laundry compound with other brand...However, Tupperware laundry compound is much better, good when it compared to the other brands..

Next demo is TupperChef products which will be used the 24cm TupperChef fryer n 18 cm TupperChef saucepan..ermmm...actually this demo was really done on the cooking using this two product...we learn how to cook Fresh Fried Rice, Pizza n Braised Spring Chiken With No Oil & Water..

Maybe we will think how to bake pizza using the Tupperchef fryer...on the stove...not in the oven ok!!!...=)...hmmm???macam mana tu....sure you can't imagine right?...Here u come the picture to prove what I told you before..Wow!!!....its really amazing right????...its quite easy actually...

Pizza base ready to put their topping & ready to bake in TupperChef Fryer


Pizza is already bake...ready to takeout from fryer


Here you come the Pizza....hmmm..delicious right?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Feel like hungry when I see all the picture about pizza...now i want to share the recipe which need to use the TupperChef products...


FRESH FRIED RICE With 24cm TupperChef fryer

Ingredients

10 medium size prawns- devein and diced into 4 pieces
1 brown onion- diced
2 eggs
1 cup mixed frozen vegetable
1 cup freshly diced spring onion
2 tbsps of oil- stor in mini stor n pour
1 1/2 cups of rice- wash & drain properly
1/2 cup of water and add 1 cup chicken stock- mix well
4 cubes of pineapple from can


Cooking Method

1. Heat up the TupperChef Fryer
2. Put in 1 tbsps of oil
3. Crack eggs into pan and scrambled up till light brown. Slide aside
4. Add 1 tbsps of oil, add brown onion. Fry till fragrant.
5. Add prawn
6. Remove onions and prawn and set aside
7. Add mixed vegetables and rice; add water with chicken stock
8. Cover for 5 minutes
9. Then add onions and prawns; add egg and spring onion and diced pineapple
10. Cover for 5 minutes and off fire


# Note: Use low to medium fire only

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

PIZZA bake in 24cm TupperChef Fryer

Ingredients

-Dough-

350gm flour - sifted
200ml warm water
2 tbsp or 11gm of instant yeast
1 tbsp of olive oil
salt

-Topping-

Mozzarella cheese
Topping (Mushroom, pineapple, capsicum, big onions)
100gm tomato puree
oregano herbs
200gm chicken breast meat-diced


Cooking Method

1. Sift flour with Tupperware Sift-N-Stor
2. To make dough- mix sifted flour, yeast, salt, water and oil in Season Serve
3. Knead for 15 minutes until smooth. Leave aside in warm place for 45 minutes for dough to rise
4. Add a pinch of salt and boil chicken breast meat in TupperChef 18cm saucepan for 3 minutes. Drain
5. Divide dough into 2 portions. Roll each of the dough into 1cm thickness to make pizza base
6. Place pizza base on lightly greased TupperChef Fryer
7. Add a pinch of salt and oregano herbs to tomato puree. Mix paste. Spread tomato paste in the dough, followed by topping and finish with mozzarella cheese
8. Bake for 15 minutes using low flame



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

BRAISED SPRING CHICKEN Without Oil & Water
( In Tupper Chef 18 cm saucepan)
Ingredients & Preparation

1 spring chicken -wash, remove excess fats & rub cavity with salts
1 thumb size ginger- cut into 3 pieces - crushed
1 slice of lengkuas - crushed
2 -4 fresh shallots -crushed
1 cinnamon stick
1 star anise (bunga lawang)
1/4 cup of fine sugar
2 tbsp of dark soya sauce

Cooking Method

1. Heat up TupperChef 18 cm saucepan
2. Put in sugar till it turns light golden brown
3. Turn the chicken in the pot to brown the whole chicken
4. Put a piece of ginger, slice of lengkuas and shallot into the chicken cavity
5. Put the rest of the ingredients into the pot
6. Place the breast portion of the chicken down and cover pot with vent close for 20 minutes turning once



SELAMAT MENCUBA!!!


p/s: sila la order Tupper Chef products secepat mungkin ye...hehehe...Any question regarding Tupperware Brands Products or marketing plan..you may contact me or my mom through our email...

me: eija_sweet17@yahoo.co.uk
my mom (Puan Norulhuda): nhniagabina@yahoo.com











Monday, July 27, 2009

Sharing is caring (Recipe)

Here you come the recipe...


Agar-agar Marble


Bahan-bahan:

1 tin susu cair
1 pkt agar-agar
1 1/4 cawan gula
3 gelas air
3 biji telur
Pewarna hijau, merah & coklat
Sedikit esen vanilla
2 sudu mentega / marjerin


Cara2nya:

1. Masak agar2 bersama 3 gelas air
2. Pukul telur bersama gula hingga kembang'
3. Masukkan susu cair & esen vanilla kedalm telur. Pukul.
4. Tapis agar2 kedalam adunan yang dipukul.
5. Masak serta kacau atas api kecil hingga mendidih.
6. Bahagi kepada 4 bahagaian. Warnakan 3 bahagian.
7. Sudukan ke dalam acuan bergilir-gilir hingga habis.
8. Sejukkan agar2 di dalam peti sejuk.


*******************************************************************************

Apam Moden

Bahan-Bahannya:

1/2 cawan gula (hangitkan) + 2 gelas santan
2 biji telur (di pukul dgn 1 gelas gula)
2 gelas gandum + 1 sudu teh bicarbonate soda

Cara2nya:

1. Masukkan santan yang telah di gaul bersama gula yang telah dihangitkan tdi dan gandum secara bergilir-gilir ke dalam telur yang telah di pukul.
2. kacau sehingga sebati. kemudian tuang ke dalam acuan dan akhir sekali kukus adunan apam tersebut sehingga betul2 masak.
3. Apam moden siap untuk dimakan. boleh makan dengan kelapa.

*Santan boleh di gantikan dengan susu cair- tak perlu dimasak.



P/s: To Auntie Mira..ni resepi apam yang mak cakap semalam.....Mudah je nak buat apam nie...sedap!!!..=)

******************************************************************************

Apung Kukus


Bahan-bahan:

3 biji telur ayam
2 cawan gandum cempaka (rasanya tepung naik sendiri)
1 cawan gula
1/2 cawan air
sedikit esen ros


Cara2nya:

Pukul gula dengan telur sehingga putih. Kemudian masukkan air sedikit-sedikit. Gaul hingga betul2 naik. Masukkan gandum. Gaul hingga sebati. Kukus serta merta.

* jangan pukul adunan dengan mesin mixer (nanti kuih tak naik)



******************************************************************************

Puding Roti


Bahan A

600gm roti (prefer kulit roti)
1 tin susu cair
3 tin air panas
1 sudu besar marjerin
1 sudu teh esen pisang
Raisin (optional)


Bahan B

7 biji telur ayam
280 gm gula


Cara2 nya:

1. Campur kan kesemua bahan A dalam satu mangkuk.Biarkan roti kembang dan hancurkan roti
tadi dengan sudu. Jangan terlalu hancur.
2. Campurkan Bahan B dalam mangkuk yang berbeza. mesinkan telur & gula tadi sehingga
kembang...
3. Kemudian masuk kan bahan B kedalam bahan A..kacau sebati.
4. Ambil Loyang berukuran 9"x 9"..Lenserkan sedekit marjerin.Biar semua bahagian loyang rata
dengan marjerin. Taburkan sedikit tepung gandum dalam loyang tersebut..biarkan ia rata.
5. Kemudian tuangkan bancuhan puding roti tadi ke dalam loyang. Taburkan raisin keatas bancuhan puding roti (jika suka) sebagai hiasan.
6. Panaskan ketuhar selama 5 minit..Selepas itu bakar la puding roti sampai masak selama 1 jam pada suhu 170 darjah.



*******************************************************************************

Spaggetti Bolognese (resepi untuk 50 - 60 org)


5 pkt Spaggetti

Bahan untuk Kuah:

2 kg mince meet (4x 500 gm ramly mince meet)
6 - 7 biji bawang besar ( di cincang halus)
1 labu bawang putih (di cincang halus)
4 tin tomoto puree
2 tin cendawan butang
1 pokok cellary
1 pkt lobak merah ( 5- 6 batang)
6 biji tomato biji
125 gm ceddar cheese
1 camca teh mix herb
1 camca teh oregano
1 camca teh serbuk lada hitam
Garam secekup rasa
Sedikit gula
1 jug air (ikut kepekatan yang disukai)
1 senduk marjerin untuk menumis (boleh campur dengan minyak)


Cara2 nya:

1. Kisar kesemua cellary, carrot dan tomato biji hingga betul-betul hancur.
2. Ketepikan bahan kisar tadi. hiris nipis cendawan butang dan ketepikan.
3. Panaskan periuk. cairkan marjerin. kemudian tumiskan bawang putih hingga naik bau dan di ikuti bawang besar yang dicincang. bawang besar hanya perlu di saute.
4. Selepa bawang sudah lecur, boleh la tuang kesemua bahan kisar bersama tomoto puree tadi ke dalam periuk. Di ikuti mince meet. Pastikan mince meet tidak berketul-ketul. Kacau.
5. Masukkan mix herb, oregano dan serbuk lada hitam tadi. Biarkan mince meet masak sehingga kuah mendidih. Kacau lagi agar tidak berkerak.
6. Kemudian, boleh la masukkan cendawan butang yang telah di hiris kedalam kuah. Masukkan garam serta gula secukup rasa.
7. Tuangkan air ikut kepekatan kuah yang di sukai.
8. Akhir sekali, baru lah masukkan cheese yang telah di potong kecil2. Biarkan cheese cair dengan sendiri. Kacau kuah sentiasa untuk elak berkerak. Didihkan kuah sehingga betul2 masak.
9. Rebus spaggetti hingga masak.
!0. Spaggetti dan kuah bolognese siap untuk di hidang.




p/s: Naufa, Kak cik minta maaf ek..kak cik tak reti nak kurangkan amount ingredient untuk periuk kecil. kak cik dah biasa masak ikut resepi ni...nanti naufa agak2 je la ek..=P...



*******************************************************************************

Acar Ayam

Bahan-bahan

1/2 ekor ayam (basuh bersih)
1/2 senduk cuka
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
6 biji cili kering
Sedikit kunyit
Garam secukup rasa
Air Secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara2 nya:

1. Tumbuk halus @ kisar kesemua bawang merah, bawang putih dan cili kering.
2. Panaskan minyak. Tumiskan semua bahan kisar tadi sehingga wangi.
3. Kemudian masukkan ayam serta cuka dan garam secukp rasa. Tuangkan air secukupnya untuk dijadikan kuah. Biarkan kuah mendidih sehinga ayam benar-benar masak.
4. Acar ayam siap untuk di hidang..





SELAMAT MENCUBA!!!

Sunday, July 26, 2009

Request from my sister...

Salam alaik...

What am I going to write?

....Actually my sister Naufa was request me to put a recipe in my blog..so that easy for her to refer to recipe that she or her friends wants to use for their cooking..InsyaAllah I'll try my best to share a few recipe with you all in my next post...Please remind me if I forget to do so..(Att: To Naufa) =)...

Saturday, July 25, 2009

Memberi Salam






"Assalamualaikum" atau "Salam" adalah satu ucapan asas yang sering digunakan oleh muslimin dan muslimah sebagai pegangan serta amalan dalam pergaulan seharian sesama islam..kite semua diajar untuk memberi salam kepada sesiapa sahaja yang kita jumpa..kalau selisih di tengah jalan sekali pun kita perlu la memberi salam...lebih-lebih lagi kepada orang yang kita kenali..

Rasa nya mudah aja nak memberi salam..kalau tak berjumpa sekali pun, kite semua berhubung dengan rakan2 dan ahli keluarga melalui telefon bimbit (sms), atau ym (Chatting)..masa kite nak menyapa/tegur kawan atau ahli keluarga kita tu..bagi la salam dulu....bukannya susah pun...betul tak?...tapi kan...saya pelik la dengan sesetengah pihak...kalau ym atau sms dengan saya...jarang sangat mereka bagi salam.mereka setakat hantar.. "buzz"..atau pun "hai"....kadang2 saya terfikir..susah sangat ke nak ucap salam?rasanya mereka ni dilahirkan dalam keluarga islam...tapi kenapa la tak digunakan apa yang diajar oleh ibu bapa dari kite kecil hingga la besar...



Buat pengetahuan kita semua, hukum memberi salam adalah sunat..Haa!!!kalau dah beri salam tu...orang yang sambut salam tu wajib la menjawab salam..."Waalaikumusalam"....Kerana hukumnya adalah wajib..kalau tak jawab..dikira berdosa tau...nak ke kite dpt dosa free2 je?Jangan la kite semua ambil mudah dengan memberi salam sesama umat islam...


Berdasarkan firman ALLAH S.W.T:

Dan apabila diucap dengan satu ucapan maka balas olehmu dengan ucapan yang lebih baik daripadanya atau jawab secara yang elok. Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung seti
ap seuatu. (Surah An-Nisa: Ayat 86)



Tapi kalau orang bukan islam bagi salam dekat kita...kita tak wajib jawab...atau pun kita boleh jawab..."Waalaikumusam" ....maksudnya "celaka diatas kamu"...


Dari ayat diatas Rasulullulah s.a.w menjelaskan melalu sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah iaitu:

Memberi salam oleh yang berkenderaan ke atas yang berjalan, yang berjalan ke atas yang duduk, yang sedikit ke atas yang banyak, dan pada satu riwayat "yang kecil ke atas yang besar".

(Riwayat Al- Bukhari)


Hadis ini memberi pengajaran bahawa salam itu merupakan satu penghormatan dari seseorang kepada orang lain dalam islam....Dalam kita memberi salam kepada rakan, ucapan "salam" itu hendaklah jelas agar dapat di dengari supaya tidak menimbulkan perselisihan faham dan sebaliknya.

Mudah tak nak beri salam? tepuk dada tanya la diri kite sendiri? Fikir2 lah ye...semoga kite semua ringan mulut untuk memberi salam sesama insan..dan biarla juga ringan jari untuk menaip "salam" semasa menaip mesej diruangan chatting(ym) atau pun sms.....dalam masa yang sama..kita boleh eratkan lagi silaturrahim sesama insan....insyaALLAH...





Bored...=(


What am I going to do after this?..

Really bored actually...

This morning I read book title "Jangan Bersedih...Jadilah Wanita Paling Bahagia"..that book really intresting..give me a motivation how to be a happier women, how to improve my self to be a good muslimah..really hope one day I will be a happier women and good muslimah in the eyes of ALLAH...insyaALLAH...amin!!!!!!..

In the first place my aim is to finished reading that book by today..almost half I already read..but now, I dont have interest to continue reading the book...I know that book is really good for me and the others...still dont have mood to do anything right now..Just need few hours to get rest...not feeling well actually...feel like to colapse this morning...What else can I do after this?


Gambar Hiasan

"Ya ALLAH berikanlah aku kekuatan bagi meneruskan kehidupanku serta perjuangan ku yang masih belum selesai...Ya ALLAH aku bermohon, Engkau ampunilah segala dosa hambaMu ini serta rahmatilah hidup ku serta ahli keluarga ku...Permudahkan lah jalan hidup ku...dan Engkau lapangkan lah dada ku...Ya ALLAH aku bermohon kepadaMU...Engkau jadikan lah aku wanita yang paling bahagia serta solehah disisi Mu dan hamba Mu yang sejati"

Amin!!!!!!


Friday, July 24, 2009

Sunnah Berjuang

Salam..entri kali ini, saya ingin berkongsi senikata nasyid sunnah berjuang. Nasyid ini adalah salah satu lagu dari kumpulan Nadamurni..Hayatilah senikata ini ye!!..saya yang mendengarnya..menitis air mata bila menghayati lirik ni...terasa ingin benar menjadi seperti dalam senikata Sunnah Berjuang ini...

Berjuang menempah susah
Menanggung derita menongkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid memburu syahid

Dibuang dia berkelana
Dipenjara dia uzlah dibunuh syahid
Namun jiwa tetap mara menuju cita
Membara demi Allah dan Rasul Nya

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang tegang silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa air mata
Siangnya bagaikan singa di rimba
Memerah keringat meluah tenaga

Berjuang memang pahit
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yang perlu bayar
Bukan sedikit pedih yang ditagih

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerana kebenaran
Antara dua pasti terjadi
Tunggulah syahid atau menang




Friday, July 17, 2009

Kalimah Alhamdulillah serta Konsep Syukur

Alhamdulillah?..Apa yang kita semua faham dari kalimah Alhamdulillah?Alhamdulillah adalah salah satu kalimah yang benar-benar menyatakan kesyukuran kita terhadap Allah atas segala nikmat kurniaan yang diberikan..adakah susah untuk kita lafazkan Alhamdulillah?tidak kan!!...ajaran islam ini adalah mudah sekali untuk diikuti..tapi ada segelintir manusia yang susah, berat mulut untuk ucapkan Alhamdulillah..adakah mereka tidak bersyukur dengan apa yang ALLAH dah berikan kepada mereka? atau adakah mereka tidak yakin dengan Allah?Astaghfirullahalazhim...Nauzubillah...

ermmm...Alhamdulillah adalah ucapan yang sangat mudah untuk kita tuturkan dalam kehidupan kita seharian...kita makan..apabila sendawa..kita sepatutnya ucap Alhamdulillah..kita bersin pun ucap kalimah Alhamdulillah..bukan itu sahaja..malah dalam kehidupan kita seharian kita semua seharusnya melafazkan kalimah Alhamdulillah sebagai tanda syukur bila semua aktivi yang kita lakukan berjalan lancar...Walaupun begitu..syukur itu tidak memadai dengan kita mengucapkan Alhamduliilah..kerana konsep syukur dalam islam amat luas pengertiannya yang sesuai dengan fitrah Islam yang bersifat syumul.. syumul tu bermaksud lengkap dan menyeluruh bagi setiap aspek kehidupan manusia.maksud syukur yang sebenarnya ialah perlu dinyatakan serta di terjemahkan dalam realiti hidup kita samada dengan perkataan mahupun dengah amal ibadat.kadang-kadang kita sendiri tertanya-tanya, mengapa kita perlu bersyukur kepada ALLAH?..Cuba kita perhatikan betul-betul dan secara halus, sepanjang hidup ini, kita tidak dapat menghitung segala anugerah nikmat yang telah ALLAH kurniakan kepada kita..kita semua dapat merasa serta mengecapi segala nikmat hidup, nikmat sihat, nikmat masa lapang, nikmat kekayaan, nikmat penglihatan, nikmat pendengaran, nikmat berjalan dan banyak lagi nikmat yang tak dapat kita semua hitung.

ALLAH S.W.T berfirman:

Maksudnya:
Dan jika kamu menghitung nikmat ALLAH nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. (Surah Al-Baqarah: Ayat 34)

Contohnya...atas jalan raya..bila-bila masa saya dapat melepasi lampu isyarat yang masih warna hijau..lidah saya dengan ringannya menyebut Alhamdulillah..syukur pada Allah...Saya rasa syukur sangat2 kerana Allah telah mempermudahkan dan mempercepatakan urusan saya..Contoh lain pula...seingat saya..bulan lepas..masa kak long saya ada dirumah parents kami...ketika itu saya menuju ke arah bilik..saya bersin dan lupa nak sebut Alhamdulillah...anak sedara saya Aqil Ihsan yang baru berumur 4 tahun..dia dengan spontan menegur auntienya dengan berkata "bersin cakap Alhamdulillah...syukur pada Allah"...saya tergamam seketika..Ya Allah...anak kecil yang berumur 4 tahun juga reti apa maksud Alhamdulillah..Mudah kan untuk kita semua mengucapakan tanda syukur kita kepada Allah S.W.T..Islam itu Indah bukan?kalau anak kecil pun boleh mengucapakan tanda syukurnya kepada ALLAH..kenapa tidak kita?Kita semua di kurniakan dengan aqal fikiran yang bijak pandai...di beri peluang untuk hidup sehingga umur kita sekarang...sepatutnya kita yang perlu memanjatkan kesyukuran yang lebih kepada ALLAH sesuai dengan petunjukNYA...


Firman ALLAH S.W.T.:

Maksudnya:

Oleh itu, ingatlah kamu kepada-KU (dengan mematuhi hukum dan undang-undang-KU) supaya AKU membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepada-KU dan janganlah kamu kufur (akan nikmat KU) - (Surah Al-Baqarah: Ayat 152)

INGAT!!!!..semua yang ALLAH berikan pada kita atas dunia ini..hanyalah pinjaman semata-mata...ALLAH boleh tarik semuanya dalam sekelip mata..jika kita tidak pandai nak bersyukur dengan apa yang ALLAH dah berikan kepada kita selama kita hidup di dunia..lagi pun kehidupan di dunia ini juga adalah sementara...Kehidupan yang kekal adalah di Akhirat sana..

Fikir lah sejenak wahai sahabat2 ku...serta adik2 ...

Tumpukan & Syukurilah dirimu dengan apa yang ada sekarang!!

Setiap insan mempunyi apa yang mereka sukai, ingini, cinta serta sayang..Tapi bila timbul sesuatu masalah atau perselisihan..pasti ada yang menuding jari menyalahkan orang di sekeliling..malah ada yang sanggup menampar pipi sendiri dan menumbuk-numbuk dinding sebagai tanda protes, tidak suka atau kecewa apabila kehilangan apa yang kita perolehi dan cintai..cuba kita fikir..patut ke kita buat semua tu?adakah dengan berbuat demikian masalah kita akan selesai? atau adakah orang yang ada selisih faham dengan kita akan datang merayu-rayu minta maaf?..bagi saya...semua perbuatan tersebut takde gunanya..seolah-olah kita membuang masa saja..takde faedah pun...malah menyakitkan anggota badan kita sendiri...biasanya kalau ada masalah atau kehilangan yang kita cintai, kita biasanya akan mengingati kembali semua peristiwa, kenangan lama yang pada akhirnya boleh membawa parah, kesedihan yang berpanjangan dam semakin menyeksa kalbunya.

Contoh pertama: dalam situasi perhubungan antara lelaki dan perempuan...pada mulanya mereka cukup sayang antara satu sama lain, cinta, setia satu sama lain..tapi bila ada masalah yang timbul atau selisih faham..mula la salah seoarang dari mereka akan menyalahkan pasangannya sehinggakan pergaduhan tercetus dan keadaan antara mereka bertambah buruk dan hubungan mereka juga semakin renggang..akhirnya mereka akan mengungkit kembali apa yang mereka tak puas hati..dan biasanya bagi kaum perempuan...akan mengingati kembali kenangan lama yang boleh buat mereka nangis berhari-hari, sehingga kesedihan menyelubingi dirinya selamanya..sepatutnya...kita kaum perempuna tak perlu rasa bersalah, rasa menyesal atau rasa sedih...tak perlu juga nak menangis kerana si dia..membazir air mata aja..=)..kita seharusnya bersabar, tabah, serta kuatkan semangat bila hadapi sesuatu ujian ALLAH...kita juga perlu bersyukur dengan segala keputusan ALLAH..keputusan ALLAH adalah yang terbaik buat kita hambanya..mungkin semua yang terjadi ada hikmahnya..mungkin juga Allah tak nak kita terjerumas dalam perkara yang boleh memberi dosa..Allah bagi akal untuk kita berfikir..mana baik..mana buruk...kita sepatutnya boleh berfikir dengan bijak sebelum kita menutur kata.atau membuat sesuatu perkara...kadang2..kata2 yang di keluarakan dri mulut kita boleh merosakkan hubungan silaturrahim sesama insan..Bagi saya..kita sepatutnya buang jauh2 semua kenangan yang menyakitkan hati kita..tak perlu lagi nak di kenang atau diingat semula semua peristiwa lam...mulakan hidup baru..

Dalam contoh lain pula...anak yang kehilangan orang tuanya yang tercinta kerana sakit tua...anak akan berasa kehilangan dan sedih sebab ibu bapa mereka telah pergi selama-lamanya mengahadap ALLAH..tak salah kita sebagai anak nak bersedih atas kehilangan ibu bapa yang tercinta..tapi ingat la..adakah dengan kita bersedih itu...Ibu Bapa kita akan balik ke rumah semula?.tak...yang pergi tetap akan pergi...ajal maut ditangan ALLAH...kita sebagai anak sepatutnya sabar dan tabah dengan segala dugaan yang ALLAH beri...kerana ini juga adalaha salah satu dari ujian ALLAH...nak tengok sekuat mana diri kita apabila menghadapi sesuatu ujian...kita sebagai anak juga sepatutnya banyakkan sedekah AL-Fatihah dan mendoakan kebahagian orang tua kita di akhirat kelak..ni tak....baru kehilangan orang tua...dah tak nak keluar bilik..menangis berhari2...sampai tak selera makan...cuba keluar dari pemikran sebegitu...tak nafikan kita akan bersedih bila ingat dekat orang tua kita yang telah mengandung kan kita, melahirkan, membesarkan, mendidik...tapi jangan la sedih itu menyelubungi diri kita selamanya...Hidup kita masih jauh...jangan terlampau emosi..


Allah jadikan kita sebagai manusia ini...bukan untuk menangisi apa yang kita kehilangan..kita sepatutnya mensyukuri dengan apa yang ada pada kita sekarang..seandainya tangan kita masih boleh menggapai apa yang telah terjadi di masa lalu, sepatutnya kita mengambil peluang yang ALLAH berikan ini untuk mengubah segala yang tidak kita sukai menjadi sesuatu yang kita sukai, senangi..kita tak seharusnya memikirkan hal yang lampau...malah kita hendaklah melipatgandakan pahala serta kebaikan yang masih kurang.. Namun pun begitu..bagi sesetengah pihak..merasakan amat sukar untuk berbuat baik...tapi berbuat dosa amat mudah sekali..cuba tanya diri kita..apa tujuan ALLAH jadikan kita sebagai manusia?apakah peranan kita sebagai hamba ALLAH?lama mana lagikah kita hidup?..fikir-fikir lah....maka yang terbaik buat kita adalah mulakan hari-hari yang baru kerana didalamya kita dapat mengganti yang telah lampau..

Di sini saya inging berkongsi sedikit apa yang diingatkan oleh Al-Quran iaitu ...peristiwa selepas perang Uhud yang ditujukan kepada mereka yang menagisi para syuhada yang telah gugur dan mereka ini merasakan menyesal kerana telah mengikuti ke medan perang..Dari kisah tersebut..saya ingin juga kongsi sepotong ayat Al-Quran yang maksudnya berbunyi begini:

......katakanlah: "Sekiranya kamu berada di rumahmu, nescaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu pasti keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh.".... (Surah Ali-'Imran:Ayat 154)

Sunday, June 21, 2009

Peringatan kepada Diri...

Salam alaik...Tujuan saya menaip entri kali ini adalah untuk berkongsi serta ingat mengingati sesama manusia..jikalau ada kesalahan atau kekurangan dalam penulisan saya...anda dialu-alukan untuk meninggalkan komen di ruangan komen..



Jadikanlah Al-Quran itu sebagai Surat Cintamu.

Jadikanlah Solat itu Penghubung dengan Tuhan Mu.

Jadikanlah Dzikir itu kerinduanmu.

Dan...

Jadikanlah Mati itu Pertemuan pertama dengan Kekasih Mu.




Renung lah sejenak wahai sahabat2 ku..



Ingatlah!!! wahai teman2, sahabat handai, adik2 ,saudara/i serta diriku yang alpa, leka..



Perbanyakan lah amal ibadat mu...sebagai bekalan di hari akhirat kelak..

Berbuat la baik sesama insan serta orang di sekeliling kalian..

Rebutlah peluang untuk berbuat pahala..

Kutiplah pahala sebanyak yang mungkin supaya timbangan di akhirat kelak melebihi timbangan dosa kita..

Hindarkan lah diri kita dari melakukan dosa...samada dosa kecil maupun dosa besar..

Buangkan lah segala perasaan hasad dengki, sombong, bongkak, riak,..kerana tak akan bau syurga

Bertaubatlah selagi pintu taubat masih terbuka luas..Mohanlah keampunan kepada Allah...Kerana hanya Allah sahaja yang boleh mengampunkan setiap dosa hambanya..


~Ammar makruf nahi mungkar~


Pesanan ini juga sebagai peringatan kepada diri sendiri..Semoga amal ibadat yang kita semua lakukan diterima ALLAH S.W.T. serta hidup kita semua diberkati dan diredhai ALLAH S.W.T....insyaALLAH..

Sebelum saya akhiri penulisan ini...saya ingin minta maaf banyak2 jikalau ada salah silap atau terkasar bahasa di ruangan Dania Tasnim ini...Saya sudahi penulisan kali ini dengan ucapan "wabillahitaufikwalhidayah Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh"...Maaslamah