RSS

Friday, July 17, 2009

Kalimah Alhamdulillah serta Konsep Syukur

Alhamdulillah?..Apa yang kita semua faham dari kalimah Alhamdulillah?Alhamdulillah adalah salah satu kalimah yang benar-benar menyatakan kesyukuran kita terhadap Allah atas segala nikmat kurniaan yang diberikan..adakah susah untuk kita lafazkan Alhamdulillah?tidak kan!!...ajaran islam ini adalah mudah sekali untuk diikuti..tapi ada segelintir manusia yang susah, berat mulut untuk ucapkan Alhamdulillah..adakah mereka tidak bersyukur dengan apa yang ALLAH dah berikan kepada mereka? atau adakah mereka tidak yakin dengan Allah?Astaghfirullahalazhim...Nauzubillah...

ermmm...Alhamdulillah adalah ucapan yang sangat mudah untuk kita tuturkan dalam kehidupan kita seharian...kita makan..apabila sendawa..kita sepatutnya ucap Alhamdulillah..kita bersin pun ucap kalimah Alhamdulillah..bukan itu sahaja..malah dalam kehidupan kita seharian kita semua seharusnya melafazkan kalimah Alhamdulillah sebagai tanda syukur bila semua aktivi yang kita lakukan berjalan lancar...Walaupun begitu..syukur itu tidak memadai dengan kita mengucapkan Alhamduliilah..kerana konsep syukur dalam islam amat luas pengertiannya yang sesuai dengan fitrah Islam yang bersifat syumul.. syumul tu bermaksud lengkap dan menyeluruh bagi setiap aspek kehidupan manusia.maksud syukur yang sebenarnya ialah perlu dinyatakan serta di terjemahkan dalam realiti hidup kita samada dengan perkataan mahupun dengah amal ibadat.kadang-kadang kita sendiri tertanya-tanya, mengapa kita perlu bersyukur kepada ALLAH?..Cuba kita perhatikan betul-betul dan secara halus, sepanjang hidup ini, kita tidak dapat menghitung segala anugerah nikmat yang telah ALLAH kurniakan kepada kita..kita semua dapat merasa serta mengecapi segala nikmat hidup, nikmat sihat, nikmat masa lapang, nikmat kekayaan, nikmat penglihatan, nikmat pendengaran, nikmat berjalan dan banyak lagi nikmat yang tak dapat kita semua hitung.

ALLAH S.W.T berfirman:

Maksudnya:
Dan jika kamu menghitung nikmat ALLAH nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. (Surah Al-Baqarah: Ayat 34)

Contohnya...atas jalan raya..bila-bila masa saya dapat melepasi lampu isyarat yang masih warna hijau..lidah saya dengan ringannya menyebut Alhamdulillah..syukur pada Allah...Saya rasa syukur sangat2 kerana Allah telah mempermudahkan dan mempercepatakan urusan saya..Contoh lain pula...seingat saya..bulan lepas..masa kak long saya ada dirumah parents kami...ketika itu saya menuju ke arah bilik..saya bersin dan lupa nak sebut Alhamdulillah...anak sedara saya Aqil Ihsan yang baru berumur 4 tahun..dia dengan spontan menegur auntienya dengan berkata "bersin cakap Alhamdulillah...syukur pada Allah"...saya tergamam seketika..Ya Allah...anak kecil yang berumur 4 tahun juga reti apa maksud Alhamdulillah..Mudah kan untuk kita semua mengucapakan tanda syukur kita kepada Allah S.W.T..Islam itu Indah bukan?kalau anak kecil pun boleh mengucapakan tanda syukurnya kepada ALLAH..kenapa tidak kita?Kita semua di kurniakan dengan aqal fikiran yang bijak pandai...di beri peluang untuk hidup sehingga umur kita sekarang...sepatutnya kita yang perlu memanjatkan kesyukuran yang lebih kepada ALLAH sesuai dengan petunjukNYA...


Firman ALLAH S.W.T.:

Maksudnya:

Oleh itu, ingatlah kamu kepada-KU (dengan mematuhi hukum dan undang-undang-KU) supaya AKU membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepada-KU dan janganlah kamu kufur (akan nikmat KU) - (Surah Al-Baqarah: Ayat 152)

INGAT!!!!..semua yang ALLAH berikan pada kita atas dunia ini..hanyalah pinjaman semata-mata...ALLAH boleh tarik semuanya dalam sekelip mata..jika kita tidak pandai nak bersyukur dengan apa yang ALLAH dah berikan kepada kita selama kita hidup di dunia..lagi pun kehidupan di dunia ini juga adalah sementara...Kehidupan yang kekal adalah di Akhirat sana..

Fikir lah sejenak wahai sahabat2 ku...serta adik2 ...

6 comments:

FdausAmad said...

Gua nak ajal lu dtg makan kenduri kat blog gua.Folo baca doa skali pun takpa.

Khadijah Azhari said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Alhamdulillah..Syukur pada Allah tuhan sekalian alam..sy harap blog ini diteruskan oleh penulisnya walaupun kurang mendapat sambutankerana blog ini penh dengan nasihat berguna yang dapat mengembirakan hati...Sudah lame aku bersedih..di selubungi penderitaan..Aku tak ada siapapun kecuali Allah di hatiku.."

Khadijah Azhari said...

Salam kepada yang memberi komen...terima kasih banyak2 atas komen anda...insyaAllah sy akan teruskan menulis jika diberi kesihatan yang baik serta peluang untuk berkongsi sedikit sebanyak nasihat n apa2 yang berfaedah dgn semua orang...insyaAllah..ammin..!

DaNi said...

Alhamdulillah...

Syukran atas nukilan berkaitan dgn SYUKUR. sememangnya ana sedang mencari apakah yang dimaksudkan dengan syukur.

teruskan usaha anda dlm menyebarkan dakwah melalui penulisan seperti ini. semoga dirahmati Allah.

S

Anonymous said...

Salam..

ALLAH S.W.T berfirman:

Maksudnya:
Dan jika kamu menghitung nikmat ALLAH nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. (Surah Al-Baqarah: Ayat 34)

Silap. Bukan Surah al-Baqarah : ayat 34.
Tapi Syrah Ibrahim ayat 34.