RSS

Friday, July 17, 2009

Tumpukan & Syukurilah dirimu dengan apa yang ada sekarang!!

Setiap insan mempunyi apa yang mereka sukai, ingini, cinta serta sayang..Tapi bila timbul sesuatu masalah atau perselisihan..pasti ada yang menuding jari menyalahkan orang di sekeliling..malah ada yang sanggup menampar pipi sendiri dan menumbuk-numbuk dinding sebagai tanda protes, tidak suka atau kecewa apabila kehilangan apa yang kita perolehi dan cintai..cuba kita fikir..patut ke kita buat semua tu?adakah dengan berbuat demikian masalah kita akan selesai? atau adakah orang yang ada selisih faham dengan kita akan datang merayu-rayu minta maaf?..bagi saya...semua perbuatan tersebut takde gunanya..seolah-olah kita membuang masa saja..takde faedah pun...malah menyakitkan anggota badan kita sendiri...biasanya kalau ada masalah atau kehilangan yang kita cintai, kita biasanya akan mengingati kembali semua peristiwa, kenangan lama yang pada akhirnya boleh membawa parah, kesedihan yang berpanjangan dam semakin menyeksa kalbunya.

Contoh pertama: dalam situasi perhubungan antara lelaki dan perempuan...pada mulanya mereka cukup sayang antara satu sama lain, cinta, setia satu sama lain..tapi bila ada masalah yang timbul atau selisih faham..mula la salah seoarang dari mereka akan menyalahkan pasangannya sehinggakan pergaduhan tercetus dan keadaan antara mereka bertambah buruk dan hubungan mereka juga semakin renggang..akhirnya mereka akan mengungkit kembali apa yang mereka tak puas hati..dan biasanya bagi kaum perempuan...akan mengingati kembali kenangan lama yang boleh buat mereka nangis berhari-hari, sehingga kesedihan menyelubingi dirinya selamanya..sepatutnya...kita kaum perempuna tak perlu rasa bersalah, rasa menyesal atau rasa sedih...tak perlu juga nak menangis kerana si dia..membazir air mata aja..=)..kita seharusnya bersabar, tabah, serta kuatkan semangat bila hadapi sesuatu ujian ALLAH...kita juga perlu bersyukur dengan segala keputusan ALLAH..keputusan ALLAH adalah yang terbaik buat kita hambanya..mungkin semua yang terjadi ada hikmahnya..mungkin juga Allah tak nak kita terjerumas dalam perkara yang boleh memberi dosa..Allah bagi akal untuk kita berfikir..mana baik..mana buruk...kita sepatutnya boleh berfikir dengan bijak sebelum kita menutur kata.atau membuat sesuatu perkara...kadang2..kata2 yang di keluarakan dri mulut kita boleh merosakkan hubungan silaturrahim sesama insan..Bagi saya..kita sepatutnya buang jauh2 semua kenangan yang menyakitkan hati kita..tak perlu lagi nak di kenang atau diingat semula semua peristiwa lam...mulakan hidup baru..

Dalam contoh lain pula...anak yang kehilangan orang tuanya yang tercinta kerana sakit tua...anak akan berasa kehilangan dan sedih sebab ibu bapa mereka telah pergi selama-lamanya mengahadap ALLAH..tak salah kita sebagai anak nak bersedih atas kehilangan ibu bapa yang tercinta..tapi ingat la..adakah dengan kita bersedih itu...Ibu Bapa kita akan balik ke rumah semula?.tak...yang pergi tetap akan pergi...ajal maut ditangan ALLAH...kita sebagai anak sepatutnya sabar dan tabah dengan segala dugaan yang ALLAH beri...kerana ini juga adalaha salah satu dari ujian ALLAH...nak tengok sekuat mana diri kita apabila menghadapi sesuatu ujian...kita sebagai anak juga sepatutnya banyakkan sedekah AL-Fatihah dan mendoakan kebahagian orang tua kita di akhirat kelak..ni tak....baru kehilangan orang tua...dah tak nak keluar bilik..menangis berhari2...sampai tak selera makan...cuba keluar dari pemikran sebegitu...tak nafikan kita akan bersedih bila ingat dekat orang tua kita yang telah mengandung kan kita, melahirkan, membesarkan, mendidik...tapi jangan la sedih itu menyelubungi diri kita selamanya...Hidup kita masih jauh...jangan terlampau emosi..


Allah jadikan kita sebagai manusia ini...bukan untuk menangisi apa yang kita kehilangan..kita sepatutnya mensyukuri dengan apa yang ada pada kita sekarang..seandainya tangan kita masih boleh menggapai apa yang telah terjadi di masa lalu, sepatutnya kita mengambil peluang yang ALLAH berikan ini untuk mengubah segala yang tidak kita sukai menjadi sesuatu yang kita sukai, senangi..kita tak seharusnya memikirkan hal yang lampau...malah kita hendaklah melipatgandakan pahala serta kebaikan yang masih kurang.. Namun pun begitu..bagi sesetengah pihak..merasakan amat sukar untuk berbuat baik...tapi berbuat dosa amat mudah sekali..cuba tanya diri kita..apa tujuan ALLAH jadikan kita sebagai manusia?apakah peranan kita sebagai hamba ALLAH?lama mana lagikah kita hidup?..fikir-fikir lah....maka yang terbaik buat kita adalah mulakan hari-hari yang baru kerana didalamya kita dapat mengganti yang telah lampau..

Di sini saya inging berkongsi sedikit apa yang diingatkan oleh Al-Quran iaitu ...peristiwa selepas perang Uhud yang ditujukan kepada mereka yang menagisi para syuhada yang telah gugur dan mereka ini merasakan menyesal kerana telah mengikuti ke medan perang..Dari kisah tersebut..saya ingin juga kongsi sepotong ayat Al-Quran yang maksudnya berbunyi begini:

......katakanlah: "Sekiranya kamu berada di rumahmu, nescaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu pasti keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh.".... (Surah Ali-'Imran:Ayat 154)

4 comments:

criestz said...

sedihnye cite...
cinta gdn ALLAH je kite xakn sedih kan akak kn kn =)

Khadijah Azhari said...

betul2 tu ihsan...akak pun baru sekarang terfikir...kadang2 bila fikr balik..rasa macam diri ni bodoh sangat...rasa diri ni teruk sgt..setiap kali akak cite kat kawan2 masalah akak...mesti akak kena marah..n dioarang ckp tak payah la nak ingat lagi...lupakan je terus...mmg la..bila kita ingat...semakin hati kita sakit, geram..tpi mula2 rs susah sgt nk lupakn kisah lama..tpi sejak kena marah dgn kawan2...kawan2 bagi sokongan, mak akak pun bagi sokongan..baru la boleh lupakan semuanya....now i realize life is not complicated...akak rasa syukur sgt...akak rasa tenang sgt sekarang ni...thanks to kawan2.family yang banyak bg nasihat n sokongan..n thanks juga kat ihsan..yang sudi menjdi pendgr yang setia..hehehe..walau pun akak tak kenal sgt dengan ihsan..but akak betul2 seronok sgt dpat kenal dengan ihsan..boleh kita bertukar2 pendapat..berkongsi ilmu pengetahuan...thanks dik

Anonymous said...

Jodoh adalah rahsiaNYA...hikmah disebalik kejadian berlaku pasti untuk orang yang hanya mampu menghadapinya..Allah tidak kejam..Allah menyayangi umatnya..dugaan hari ini untuk persediaan hari esok...jangan kita benci pada orang yang kejam pada kita..memaafkan manusia adalah tuntutan Rasulluah...Dania Tasnim dan Khadijah Azhari..tidak sempurna iman seseorang itu..jika dia tidak mengasahi saudaranya..seperti mana dia menyayangi dirinya sendiri..Hanya Allah lebih mengetahui...setiap sujudmu..setiap air mata yang menitik..adalah dari hati kecil yang sentiasa merayu disuapkan ayat ayat Al Quran...kawan yag paling baik adalah orang yang membencimu.....

Khadijah Azhari said...

Terima kasih atas nasihat n peringatan dri saudara/i...=)