Friday, January 2, 2009

Continue from last post (vacation to aceh)

salam again.
.
erm...hari ini saya ingin menambah sedikit tentang vacation saya & famili ke aceh..enak sungguh deh di aceh...negaranya lebih kepada islami..anak2 kecil sudah dididik memakai jilbab...manis sungguh mereka ya..kubah2 masjid disana juga cantik banget..saya sempat juga lewat beberapa buah masjid di aceh..antara nya masjid Baitulrahman..juga dikenali masjid raya...masjid ini adalah satu2 nya masjid yang terselamat dari kejadian Tsunami empat tahun lalu..mengikut cerita yang saya dengarin..ombak tsunami hanya kena sedikit di bahagian tangga masjid..dan ada cerita mengatakan seorang cina ternampak masjid ini telah di angkat oleh malaikat semasa kejadian Tsunami itu..tak silap cerita yang saya dengarin itu juga..akhirnya orang cina itu telah memeluk islam...wah...bertapa besarnya kuasa Allah...bertuahnya orang itu ya....

Masjid Baitulrahman


selain masjid baitulrahman...kami sempat juga lewat ke masjid ungku umar...kubahnya persis songkok yang dipakai oleh ungku umar itu...cantik sungguh kubah2 masjid di aceh ni..unik bentuk2nya...

Masjid Ungku Umar

Pak Muallim serta Pak Sam & Pak Putra juga ada membawa kami jalan2 ke pantai pasir putih...air nya biru sekali...jernih sekali...enggak ada sedikit sampah pun di pantainya...kemungkinan kotor-kotorannya sudah di bawa pergi oleh ombak Tsunami semasa kejadian tsunami itu...permandangan nya di situ juga sangat cantik...saya sempat juga mengambil beberapa foto untuk dijadikan kenangan..

InsyaAllah satu hari nanti..saya akan ke aceh lagi...mungkin bukan dengan famili..mungkin saya pergi sendirian atau bersama temen2...hmmm...ok lah...i think i need to stop here..maybe i'll continue later...lagi pun waktu sudah petang..hampir masuknya waktu maghrib...jumpa lagi deh..daa daa

No comments: